Rejse blog

Vores rejser

her vil være lidt om de rejser vi har været på, det vil både være camping som rejser til udlandet.

Hawaii 21. 4. 18

2018Posted by Annette Kristiansen 22 Apr, 2018 19:14
Så fik vi sg bil. Som med alt muligt andet, så er alting bare større i USA. Vi skulle jo bare have en lille 2 personers Jeep. De er altså ikke for små mennesker, men jeg må jo bare kravle ind og ud, der er ikke andet at gøre.
Vi startede med at køre op til en kaffeplantage og fik rundvisning, det var meget interessant, der er mange håndteringen, før man kan nyde sig en kop kaffe og vi fandt lige ud af, hvorfor Konakaffe er så dyrt. Bærrene er håndplukket, ca halvdelen af bærrene bliver sorteret fra i første omgang pga en bille, der ødelægger bærrene, så bliver de pillet og tørret, så bliver de sorteret igen, hvor ca 50 % igen bliver sorteret fra. 1/2 pund kaffe koster 140 kr. Til gengæld bruger de biprodukterne til alt muligt. Bla bruger de skallen til at lave the af. Der er 15 gange så mange antioxidanter i den the end der er i blåbær.
Butikken og de forskellige sorteringsmaskiner

Vi var lige inde i butikken og snuse og købe en lille pose kaffe og nogle krydderier, så futtede vi videre.

Vi kørte til en historisk park, hvor der var nogle ruter man kunne gå. Bla en ned omkring stranden, hvor de grønne havskildpadder ofte skulle komme ind for at sove.
Vi tog en ca 5 km rute, det kunne vi da hurtigt gå, synes vi. Ja tak, det tog så næsten 2 timer, det var skisme en hård tur, ikke særligt jævne stier af lavasten og sandet på stranden var meget løs og ting at gå i. Lavastenene i vandkanten var slimede af alger, så der var heller ikke nemt at gå. Men det var en god tur, vi så ikke mindre en 4 store skildpadder der lå og sov og en enkelt der soppede rundt i lavt vand.

Efter den strabadserende tur, var vi lige forbi hotellet og skifte til badetøj, så vi kunne komme afsted til et af turens højdepunkter. Natsnorkeling med djævlerokker.
Vi fandt båden, fik våddragt og afsted ud over bølgerne det gik. Stoppede et sted og kiggede på delfiner, der var rigtig mange og de hoppede og sprang og snurrede rundt som snurretoppe. Man forskede i 9 mdr, for at finde ud af, hvorfor de gør det og kom frem til, at det bare er for sjov.

Vi kom frem til stedet med rokkerne og ventede på, at solen gik ned,så vi kunne komme i vandet.
Det viser sig, at være en tilfældighed at de opdagede, at de kunne tiltrække rokkerne. Der blev bygget et hotel, Hotel Sheridan, og de satte 4 store projektører til at lyse ud på vandet. De opdagede så, at det tiltrak plankton og dermed rokkerne. Det opdagede turisterne og nogle lokale fandt på at lave ture og nu er der 18 firmaer der laver de ture. De startede i 1980 og mange af rokkerne er de samme som dengang. Der er lidt over 200 rokker der er identificeret og de har alle navne. Den største der spiser der, er Big Bertha, hun er 17 fod fra vingespids til vingespids. Så hun er lidt over 5 meter.
Man har regnet på det, hvor store de var, da de startede i forhold til hvor store de er nu, så man mener de fleste der kommer og spiser er mellem 65 og 85 år gamle.

Vi havde den fedeste solnedgang der ude på vandet. Billedet viser slet ikke hvor vildt der var.
Men endelig gik solen ned og vi kom i vandet. Det var et koldt gys, men det vænnede man sig hurtigt til.
Der gik ikke ret lang tid, før så kom der en rokke, den så lille bitte ud, da den var nede på bunden, men den var dæleme stor, da den kom forbi næsen på en med få cm. Den var vant til rampelyset, var slet ikke genert. Det var SÅ vildt. En helt igennem fantastisk oplevelse. Vi lå nok og kiggede i ca 20 min, så fik de fred igen.

Så gik turen tilbage til havnen i susende fart og så hjem under bruseren og så under dynen. Fruens mave havde ikke haft så godt af at sidde i båden og vippe, mens vi ventede på solnedgang.