Rejse blog

San Fransisco 29.4.20182018

Posted by Annette Kristiansen 30 Apr, 2018 05:49

Vi var tidligt oppe, da vi skulle finde hente billetter til Alcateaz inden kl 9.00. Så vi tullede ned mod molerne. Hold da op, hvor så vi mange hjemløse på gaden der søndag morgen kl 7.30. Det var helt vildt. Trøstesløs.
Men vi fandt ned til molerne og fik vores billetter. Vi skulle så først afsted næsten 2 timer senere, så vi havde masser af tid til at finde morgenmad og rulle lidt rundt.
Morgenmaden fandt vi på Fishermans Wharf, det var ok og det var en hel del billigere end på Hawaii.
Blog imageVi fik en tur hen forbi de berømte søløver, vi skulle da lige tjekke om der var nogen og det var der, det mange endda.
Blog imageMen hold nu da op, hvor de larmer, sådan en flok, de skændtes da helt vildt og tosset.

Nå, men tilbage til færgen og vi futtede de 10 min over til Alcatraz.
Blog image
Det var en super spændende tur rundt, vi fik en audioguide med, som dirigerede os rundt i fængselsdelen og fortalte om både det ene og det andet. Det var tidligere ansatte og indsatte der fortalte. Det var super interessant.
Der kommer billeder og mere fortælling senere, når vi får kigget billeder igen, når vi kommer hjem.

Efter Alcatraz turen, skulle vi ud og køre gocar.
Der kommer også billeder af den tur senere, her er lige et enkelt med hut og det hele.
Vi var lige en tur forbi Golden Gate Brigde
Blog imageEfter den 2 timer lange tur rundt i San Francisco, tullede vi lidt rundt på Fischermans Wharf igen og til slut gik vi tilbage til hotellet. Vi gik gennem Chinatown, men alting var ved at lukke ned, så det var der ikke meget spændende ved. Tilbage på vores egen gade, kunne vi se armodet dukke op igen i form af hjemløse og stofmisbrugere over det hele. De stod helt åbenlyst og fixede, det var ret ubehageligt at være vidne til. Nå, men vi nåede sikkert tilbage på hotellet, så ingen problemer.

Aftensmaden sprang vi over, da frokosten blev indtaget kl 16, så det kunne dække det hele og ingen af os havde specielt lyst til bevæge is uden for hotellet efter mørkets frembrud.

Hawaii 28.4.20182018

Posted by Annette Kristiansen 30 Apr, 2018 05:23

I dag var det rejsedag. Vi skulle videre til San Fransisco.
Morgenmaden blev igen McDonalds, det var ok. Tilbage til hotellet og få pakket det sidste, vi skulle med shufflebus kl 10.00, vi skulle flyve kl 13.00 og havde fået at vide, at vi skulle regne med ca 45 min der, så det var godt at være lidt i god tid.
Kl 10.15 kom chaufføren der skulle være os, en lille bitte mand med asiatisk udseende. Han baksede med kufferter, ud og ind af bussen og vi kiggede bare lidt på hinanden og tænkte hver vores. Betalingen blev overstået og vi kørte afsted. Han kørte ind ad små sidegader, over skulle pladser, overhalede indenom og kørte zigzag og det var helt tosset. Det virkede åbenbart, for 15 min senere stod vi i lufthavnen. Han var ski effektiv!
Blog imageVi fik frokost i lufthavnen og havde igen selskab, dog indendørs denne gang. Ved ski ikke hvor de små rotter kommer ind, men det gør det.

Blog imageSå var det farvel Honolulu
Blog imageog godaften San Fransisco
Blog imageBlog imageVi tog en taxa til hotellet, for ikke nok med at flyveturen tog 5 timer, så var vi også lige forbi 3 tidslinjer, så klokken var omkring 21 inden vi var på hotellet. Fint værelse i øvrigt.
Blog imageBlog imageBlog imageVi tænkte vi lige kunne futte ud og finde noget mad, men det fortrød vi hurtigt, det er ikke et særligt rart område efter mørkets frembrud, så vi snuppede bare en iskaffe og en yoghurt ved Starbucks, som ligger lige ved hotellet.

27.4.182018

Posted by Annette Kristiansen 28 Apr, 2018 05:30

I dag har været slap af dag, vi har nydt livet i nærområdet og bare hygget os.

Vi startede med morgenmad på MCDonalds, det var skisme en solid omgang.

Blog image

Formiddagen gik mest med at slappe af og få skrevet de sidste dages blog, da vi havde været lidt sløve med at få den opdateret.
Ved middagstid gik vi på stranden for at bade og snorkle. Det var så ikke det mest inspirerende, da vi ikke kunne se en dyt. Der var meget lav sigtbarhed og ikke rigtigt nogen fisk eller noget som helst at se på. Vi så i alt 4 fisk og 2 søpindsvin. Skildpadden fra sidst var svømmet sin vej, så den så vi heller ikke.

Vi blev der ikke så længe, men gik tilbage til hotellet og fik et bad og så på stranden igen. Vi så nemlig en rullende frokostbiks, som mange af de andre på stranden havde købt mad hos og vi var blevet ret fristet.
Godt nok smådryppede det en smule, men ikke mere end en smule lun støvregn. Vi fik vores frokost og hold nu da op, hvor det smagte godt. Faktisk var det noget af det bedste mad vi har fået på hele turen.

Blog imageBlog image

Hvad byder man uventede gæster? De var lige før de tog selv, måtte vifte dem tilbage ind i mellem, ellers havde de snuppet det.

Den lille sorte due var en radmager dueunge, som jeg så selvfølgelig kom til at fodre lidt på. Ville gerne have fanget den og ordnet lidt ved dens fødder, men så gode venner blev vi trods alt ikke.

Efter frokosten gik vi i storcenter og jøsses det var stort, 340 butikker fordelt på 3 etager. Tænker det var på størrelse med Herningcentret, bare i 3 etager. Vi gik og gik og gik. Fandt en skobutik, fik nye sandaler til en god pris, da vi begge havde måttet smide de gamle sandaler ud, da de gav vabler.

Der var bassiner med de flotteste karper og de var virkelig store, sådan et vil jeg også have engang.

Blog imageNogle af dem var virkelig store, tror ca 75 cm Blog image

Vi var inde i en butik med alt muligt, godt vi ikke havde plads i kufferten, ellers havde jeg forkøbt mig. Nåeh, jeg kunne jo bare have købt den fede, kæmpestore kuffert jeg havde udset mig, så havde jeg haft plads. Nå, det gjorde jeg ikke. Vi så også et par sko i str 18, der fik Johnnys store plader til at se bitte små ud.

Vi kom ind på et torv midt i centret med madboder hele vejen rundt, tror der var 20 -25 forskellige slags, hvor man kunne købe mad og så sidde på fællesområdet i midten og spise. Det var et fedt koncept, da vi så kunne købe fra forskellige boder og spise sammen ved bordene.
Johnny fik en kop kaffe og jeg fik en Frappé. Den var skisme god men også dyr.

Blog image

På vej tilbage til hotellet gik vi gennem en park, hvor der er mange af de kinesiske banyontræer. De så helt tossede ud men fantastisk kunstneriske.

Der er et træ, hvor man kan skimte noget blåt inde i, der bor en hjemløs i et telt. Der kommer ellers Rangers om aftenen og jager de hjemløse ud af parken, men ikke ham her, måske kan de ikke se ham, når teltet er helt gemt inde i træet, hvem ved.

Blog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog image

Efter afslapning på hotellet, var det tid til at gå til tatovøren på den anden side gaden og få lavet lidt blækarbejde.
Det endte således.Blog image

Hawaii 26.4.182018

Posted by Annette Kristiansen 27 Apr, 2018 22:44

Pearl Harbor dag. 9 Timers udflugt til Pearl Harbor. Vi blev hentet kl 7.30 ved et hotel i nærheden og kørt til Pearl Harbor i en ret lækker bus

Blog image

Lidt kongelig har man vel lov at være

Vi fik billetter, direktioner og blev så ellers sluppet løs.

Billeder og fortælling kommer senere, når vi har været de mange 100 billeder igennem.

Det var en super god dag, men vi kunne godt mærke, at der er langt fra vores verdenskrig og helt herud. Det er den samme krig, men vi har ikke samme "ejerskab" for det som "vores egen" Historiens vingesus var slet ikke den samme følelse, som vi følte, da vi var i Polen og Frankrig.
Men det var bestemt interessant og vi er glade for, at vi tog turen derud.

På turen tilbage var vi lige lidt rundt i byen og se forskellige steder. Her har Bruno Mars feks gået i skole
Blog imageHer har Hawaii five-0 headquaterBlog image
Denne kirke er bygget af modeller
Blog imageVi var forbi en kirkegård, National Memorial center og the Pacific, hvor der var nogle ret spøjse træer, kinesiske banyontræer.
Blog imageBlog imageBlog imageNå men vi kom helskindet tilbage på hotellet efter en lang dag på farten.

Aftensmaden fik vi på Buffalo Wing, lige i nærheden, det var lækkert.

Blog imageBlog image

Samtidig var det en bar, så vi kunne lige få en godnatdrink. Det var så okay store og sprutten var hældt i med løs hånd. Men de var nu gode.

Så var den dag også brugt godt og grundigt.

Hawaii 25.4.182018

Posted by Annette Kristiansen 27 Apr, 2018 22:02

Rejsedag. Heldigvis er det bare et lille øhop på under en time, så vi skal heldigvis ikke bruge hele dagen på det.
Vi stod tidligt op, for det er rart at være i god tid, når man ikke helt kender trafikken og sådan.
Vi nød en sidste morgenmad på terrassen, nød udsigten og delte de sidste krummer med et par duer.

Blog imageBlog imageBlog image

En af de små skiderikker kaldte så på alle vennerne og pludselig sad der 14-15 stykker på bordet og spiste krummer, sammen med 4 spurve og nogle andre fugle.

Vi havde bestilt en taxa til kl 8.00 og hun var der allerede 7.45, så vi kom afsted i god tid. Hun og hendes bil var godt nok et sidestykke, dog turde jeg ikke spørge om jeg måtte tage et billede af hende. Hun var iklædt en saron i storblomstret mønster, klipklapper, snakkede højt hele vejen, havde Hello Kitty lædercover til rattet, dimser, dutter og pels over det hele foran, skrækkelige duftlys og storblomstrede sædeovertræk. Det var gennemført alt for meget.

Vi var i lufthavnen i god tid, trafikken var ikke så slemt, som frygtet.

Kona lufthavn er lidt sjov, da der ingen vægge er, kun tage. Altså jo, der er vægge på toiletter og i butikker, men ellers ikke, ingen ved checkin og security, ingen ved gatene ingen steder

Blog imageBlog imageBlog image

Flot skulptur af hula piger

Blog image

Så var det Aloha og Mahalo for denne gang.

Flyveturen til Oahu var ganske smertefri, kun omkring 40 min, så det var bare et lille hop. Vi tog en Shufflebus til hotellet, hvilket tog sin tid, da der var en del der skulle af før os, og der er rigtig mange ensrettede gader, så chaufføren skulle køre i cirkler hver gang, han havde sat nogen af. Men vi kom frem til et rigtigt fint hotel, ikke så højt som de omkringliggende, men vi bor alligevel 12 etager oppe. Vi kan tælle både 35 og 40 etager på de omkringliggende bygninger, det er s...... mange.

Lækker værelse i øvrigt.

Blog imageBlog imageBlog image

Og vi kan skimte stranden, når vi venter på elevatoren.

Blog image

Da vi var tjekket ind, gik vi ud for at finde frokost. Vi har en MCDonalds lige om hjørnet og jeg var simpelthen nødt til at prøve om en Big Mac er mage til dem i DK. Det er de, ingen forskel overhovedet.

Derefter var vi på stranden og bade. Vi vidste jo, at det var en sandstrand, så vi tog ikke badesko med. Det var dumt, for 1/2 meter ude er der ikke mere sand, bare lavasten. Det ved vi til næste gang. Men vandet var lækkert, god temperatur, man blev godt afkølet uden at det var for koldt og der var nogle kølige strømme ind i mellem.

Vi mødte en skildpadde da vi plaskede rundt men vi havde ingen kameraer med overhovedet.

Billeder af stranden kommer senere, når vi er kommet hjem

Aftensmaden tog vi lige ved siden af, det var nemt, ikke så dyrt og så var det buffet, så er der helt sikkert noget vi kunne lide.... Troede vi. Mage til elendig mad skal man lede længe efter, der var ikke ret meget i buffeten, fadene var nærmest tomme og det der var, var tørt og smagte ikke ret godt. Men pyt, det overlevede og ingen fik dårlig mave. Nok mere held end forstand.

Vi gik direkte hjem i seng, selv om det kun var et lille øhop, så er rejsedage anstrengende.

Hawaii 24.4.182018

Posted by Annette Kristiansen 27 Apr, 2018 04:40

I dag var slap af dag. Bilen blev afleveret, ingen problemer, men så var det rundt på gåben resten af dagen. Vi gik en tur ned til byen, for lige at tage afsked, inden vi drog videre dagen efter.
De berømte blomsterkranse fra Hawaii er blomster der vokser på træer over alt. De ligner voksblomser og dufter ret voldsomt. Man kan købe kranse af dem, de koster mellem 100 - 150 kr stk. Og holder ikke så længe, de skal helst opbevaret på køl og så er der jo ikke meget ved dem.

Blog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog image

Der er meget frodigt i byen her med blomster alle steder, langs alle veje og ved alle haver. Det er super flot

Blog imageBlog image

Nede ved centrum står et kæmpemæssig træ, som jeg synes er super flot og det er stort som i helt vildt stort.

Ikke langt derfra, kunne man få Skandinavien shaved ice, det var vi jo nødt til at prøve. Det er nærmest en isklump, der bliver skrabt til tynde flager, som kommes i en skål. Så kommes en iskugle af flødeis i midten og derefter en masse isflager ovenpå, som bliver klemt sammen om iskuglen. Så bliver der hældt forskellig sirup på, alt efter hvad man vælger og på toppen en slags sovs.
Johnny fik monkey buisnes med lavaflood i midten, jeg fik lavaflood med macadamianut i midten. De smagte mega godt og det var ikke en lille portion vi fik.

Og flere blomster

Blog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog image

Så fik vi pakket og gjort klar til afgang onsdag morgen kl 8.00
Her er lige postkortbilledet, som var udsigten fra altanen.

Hawaii 23.4.182018

Posted by Annette Kristiansen 25 Apr, 2018 02:37

I dag skulle vi ud og køre igen. Det er jo med at udnytte, at man har bil. Vi suste syd på denne gang, farvede strande og danse på vulkaner var planen.
Vi startede på den grønne strand, Green Sand Beach. Vi vidste, at vi skulle gå ca 5 km ud til den, så det var bare på med traveskoene og så afsted. Vi gik langs vandet, solen skinnede og det blæste en halv pelikan.
Det var smukt at gå langs det vilde Stillehav.

Blog image

På vejen derud, kunne vi se det grønne sand rundt omkring, men det var nu alligevel helt vildt, at se en hel strand kun med helt grønt sand. Man kan desværre ikke se farven på billederne, det var meget mere grønt, end de viser.

Blog imageBlog imageBlog imageBlog image

Grunden til at det er grønt, er fordi det er krystaller (halvædelsten olivin der er vasket ud fra et bestemt sted i området. Det er så samlet på dette lille, fine sted og blevet til en grøn strand.

Vi kørte videre til den sorte strand, Black Sand Beach. Jeg tror ikke, jeg sådan helt troede på, at der kunne være sort sand, men det skal jeg love for, at der var. Helt kul sort. Det var godt nok flot.

Blog imageBlog imageBlog image

Stranden er samtidig et hvilested for grønne havskildpadder. Der var lavet et lille indelukke, omkranset med lavastykker, så de havde en slags indhegning, ikke for at holde dem inde, men for at holde turister ude. Da vi var der, lå der 11 og hvilede.

Blog imageBlog image

Denne strand er ret lang i forhold til den grønne, som ikke var så stor.

Blog image

Fra den sorte strand, kørte vi videre mod vulkanen. Det var en stor park med mange forskellige ting at se på.
Der var lavatubes, hvilket er en slags rør, der har løbet lava inde i for mange år siden og efterhånden afsondret lava rundt om og blevet til gange. Det kan næsten sammenlignet med en stor schweizerost, med store huller i.
Vi gik 5 km gennem regnskov, for at komme til en tube og undervejs begyndte det at regne, det var jo en regnskov. Men det blev ved og tog til i styrke.
Vi kom til tuben og gik i gennem den, det tog ca 4 min, det var kun en lille del, der var åben for offentligheden.

Blog imageBlog imageBlog image
Så traskede vi de 5 km tilbage til bilen, fik tørt tøj på og tog ind på Vulkano House, som er en restaurant, for at få lidt mad.
Vi fik pizza og fish n'chips, hvilket der ikke var noget spændende over, lidt kedeligt, men smagte okay. Vi bestemte os for dessert, de var til gengæld spændende. Creme brulee med mango og jeg fik cheesecake med Konakaffe. Det smagte pragtfuldt og det var en god kop kaffe vi fik til.
Blog image

Efter maden kørte vi til Jaggers Museum, for der skulle vi kunne se magma og vi skulle vente til det blev mørkt, for det skulle være helt fantastisk at se. Faktisk var vi så heldige, at magma lige dagen før havde fyldt hullet op, så det var synligt, det var et år siden det havde været sidst. Jeg fortalte Rangeren, at det da bestemt måtte være fordi vi kom forbi, at det havde bestemt sig for at være synligt. Er ikke sikker på, at han var enig, men vi bliver i troen.
Vi kunne godt se magmaen, men det er på ret lang afstand, da de svovldampe der kommer fra krateret, ikke er helt sunde at indånde. Men vi fik da set det.

Blog imageBlog image

Vi valgte så at køre hjem, frem for at vente på at se det i mørke, vi havde næsten 200 km hjem, det tager jo også tid. Det var i øvrigt pishamrende koldt, regnen silede ned og vi pisfrøs, så beslutningen var ikke så svær.

Da vi var ca 50 km fra Kailua Kona, hvor vi bor, stoppede regnen og inden vi var helt hjemme, var der 25 grader igen. Lidt spøjs sådan en forskel, der kan være på sådan en lille ø. Den er ca på størrelse med Sjælland.

Hawaii 22.4.182018

Posted by Annette Kristiansen 23 Apr, 2018 17:22

Så skulle vi ud og køre, om på den anden side af øen. Taget ned, kasketten godt ned i panden og så afsted.

Blog image

Det gik super godt.... inde i byen. Da vi kom ud og op i bjergene, susede det helt vildt om nakken, så vi måtte have taget på igen og aircondition i gang igen.

Det var et fantastisk landskab vi kørte igennem, en masse kuglerunde høje/bjerge, som jo helt sikkert er gamle vulkaner.

Blog imageBlog image

Vi fandt frem til de vandfald vi ledte efter, troede vi. Vi blev lidt skuffede, da vi så det første, vi troede det var det på 400 fod (120 m) og så var det 40 fod (12 meter)

Blog image

De havde nogle rigtig fine firben ved informationshuset, kunne ikke lade være med at fotografere dem

Blog imageBlog image

Vi fik gang i gps'en og fandt det rigtige sted.
En virkelig entusiastisk ung mand sad og tog imod penge, proppede dem i maskinen og trak biletter ud til os. Eller faktisk kunne han gøre det uden af fjerne blikket fra sin telefon, ret flot klaret.
Nå, men vi gik afsted mod vandfaldet og det var regnskov vi gik i, så det var en varm omgang. Men der var masser af fine planter og sjove træer. Faktisk var der en del af de planter vi har hjemme i stuerne eller de ligner hvertfald.

Blog image

Vi fandt vandfaldet og det levede bedre op til forventningerne denne gang.

Blog imageBlog image

Derfra kørte vi til Hilo by for at finde et sted, at spise frokost. Vi fandt et sted med burgere og bestilte en med noget ost og champignons. Det er uden tvivl den ringeste burger jeg nogen sinde har fået, så jeg spiste kun 1/3. Men det var gode pommesfritter, så det gik.

Fra Hilo kørte vi mod et besøgscenter på et bjerg. En mellemstation for en tur op på det højeste bjerg her på Big Island. Man kan komme op til 4200 meter. Besøgscenteret ligger 2800 meter oppe. Man skal være ved besøgscentret i mindst 45 min før man kører videre, for at undgå højdesyge på vej op.
Vi kørte op og shit, det gik opad, 17 % stigning. Der var 6 miles op og vi kørte og kørte og kørte og kom endelig op.
Besøgscenter er et flot ord at kalde en lille butik med møjdyre souvenir, pulverkaffe og overbemanding.

Men udsigten var flot, vi havde skyer både over og under os.

Blog imageBlog imageBlog imageBlog image

Den sidste del af turen er 8 miles med stigninger på 20% på grusvej. Jeg bestemte, at det havde vi IKKE lyst til. Turen op skulle jeg nok klare, men ned??? Puha. Tror det var meget godt, for bare turen ned fra besøgscentret var slem nok.
Vi kørte jo gennem skyerne på vej ned, det var lidt sært.
Blog imageBlog image

Derfra kørte vi tilbage til Kona, det var en virkelig flot tur, træerne blomstrer alle steder og vulkantoppene er alle steder.

Blog imageBlog imageBlog image

Vi fik handlet lidt i Walmart og så hjem på hotellet og slappe af.